07 märts 2012

Õhinapõhine

Järgmisel kolmapäeval on emakeelepäev ning eesti keeles on nii palju toredaid sõnu. Näiteks toosama "õhinapõhine", mis pealkirja pandud sai. Täna oli JAPi hindamiskomisjoni koosolek ning teeme JAPi juhatusele omapoolse ettepaneku kogukonna arengu meetmest projektide rahastamise kohta. Sel korral küsiti sellest meetmest raha 2,2 korda rohkem, kui meil tegelikult jagada oli. Meie piirkonnas on järelikult palju neid, kes oma kogukonna elu õhinapõhiselt parandada tahavad.

Homsest reedeni on Eesti streikide laines. Olin täna üllatunud, kui lugesin uudislugu Aaviksoo lubadusest tõsta järgmisest aastast õpetajate palku 15% võrra. Postimehe artikkel palgatõusust ütleb muuhulgas: Minister ütles, et usutavasti tuleb õpetajate palgaks lisaraha ka mujalt riigieelarvest ning kohalike omavalitsuste eelarvetest ning kui emb-kumb juhtub, siis kergitab see tõenäoliselt eelkõige vanempedagoogide ja pedagoog-metoodikute palka. Kui lisaraha ei tule, siis tõuseb õpetajate keskmine palk ligi neli protsenti.

Tegelikult olen ma õpetajate streigi poolt. Ja hea meel, et kooliõpetajad pole ära unustanud koolieelsete lasteasutuste ehk lasteaedade õpetajaid. Oli vist aastanumber 2008, kui riik rahastas koolieelsete lasteasutuste õpetajate palkade tõusu. Kahjuks jäi see ühekordseks projektiks ning järgmistel aastatel pidi omavalitsus otsustama, kas vähendada lasteaednike palkasid või leida vahendid oma eelarvest. Meie valisime selle teise variandi ja statistiliselt on meie vallas lasteaednike palk üks kõrgemaid maakonnas. Aga samas on see liiga väike.

Maakonnast ja eelkõige südamelinnast Paidest on viimastel aegadel väga palju juttu olnud. Mulle presidendi tänavune kõne väga meeldis. Ja küsimus, mille president tõstatas riigi maalt ära kolimise kohta, vastamist igati väärt. Oma töös olen ma üks ja teine kord mõnda ametiasutusse helistades nuputanud, missuguse regiooni alt peaksin Järvamaa kontakti otsima. Ja seda võib-olla naljakam oli see, et  tänasel kohtumisel Kaubandus-Tööstuskojaga ütles selle ettevõtte teenuste direktor Peter Gornischeff, et tema silmis võiks Järvamaa kuuluda Tartu regiooni :) Ka Muinsuskaitseameti silmis on Järvamaa Tartu regioonis. Delfis on graafikul üles joonistatud need 10 võimalust, kuidas Eestit jagada saaks. Samas - Eestis puuduvad riiklikud dokumendid, mis räägiksid midagi 4st regioonist. 

Seoses tänase kohtumisega veel sedapalju, et Kareda vald sai samuti Juhan Partsi tänukirja selle eest, et osalesime investorteeninduse programmis. Lähtusime oma valla tutvustust tehes sellest, et Järvamaal sobiks eelkõige arendada toiduainetetööstust, puidutööstust ja logistikat. Toiduainetetööstuse jaoks on meil näiteks endine sööklahoone, kus mõned aastad tagasi Soya Foods Baltic sojatooteid tegi. Kõik vajalikud kommunikatsioonid on selles hoones olemas. Samuti on meil ju Eesti esimene kitsejuustufarm. Puidutööstusel läheb hetkel kehvemini - OÜ Meevald on (ajutiselt?) oma töö peatanud. "Kirsiks" tordi peal tõime ettekandesse Kilpala. Ka eile avaldatud Järvamaa turismikokkuvõtte ütleb, et 2011.aastal võitis enim kliente juurde ajakeskus Wittenstein ja Kilpaste küla. 5700 grupikülastajat aastas pole paha tulemus, neile lisaks veel need, kes Kilplaste uues hoones nädalavahetusteti lõõgastumas käia armastavad + üksikkülastajad. Sel reedel on Kilplalas esinemas Sulo ning sel laupäeval tasub sammud seada Kareda Valla Majja naistepäevapeole. Kes on tänavused kandidaadid Aasta Naise tiitlile, saate teada, kui kohale tulete.

"Päris" naistepäeval (kui keegi seletaks mulle ära, kas tõesti on seda päeva kalendrisse vaja ja seda jama meestele vaja...) olen koos Raidi, Arto ja Jüri ja teiste kolleegidega üle Eesti võistlemas omavalitsusjuhtide talvisel mitmevõistlusel. Olen mitu korda lubanud osaleda, aga nüüd siis tõesti lähengi. Kui veel kuskilt nr 36 uisud ka leian, on asi paremini. Kuna sündmus on naistepäeval ja mulle aeg-ajalt ikka meeldib rääkida soorollidest ja -kvootidest, siis minule teadaolevatel andmetel on nõnda, et mul on väga suur lootus tulla naiste arvestuses esimese kahe hulka. Eks siis tuleb valida, kas olen tagantpoolt eelviimane ehk esimene või eespoolt teine :) 

Peetris on mõnusad suusarajad, nii et on viimane aeg lähenevat kevadet suusarajal nautimas käia! (Ja kuna teed on nii libedad, siis ongi ju hea mõte suusatada). Ja järgmisel pühapäeval, 18. märtsil on Kareda valla kevadmatk. Tasub tulla kevadet püüdma siis ka! :)

Ja laupäeval on koorilaager. Kui ülestõusmispüha tulemas, siis tasub Järva-Peetri kirikusse vigiilale tulla küll. Teeme midagi väga põnevat ja natukene teistsugust seal :) Ja  laupäeval, 14. aprillil on Kareda Valla Majja laulma tulemas Kiili kammerkoor. Nad astuvad üles isamaalise kavaga ning laval laulmas võib näha kedagi, keda näiteks valla sünnipäeval nähti ansambel Rubilnikus (Ja ma ei mõtle Taavit, Jannot ega Matsi :)).

Viimastel nädalatel oleme palju tegelenud veemajandusprojekti küsimustega. Kuidas rahastada ja lahendada projekti kallinemised, seda veel ei tea. Aga KIKist oleme laenuotsusele lisaks saanud ka lepingu, nüüd ootame raha ja siis suurendame oma aktsiaid ASis Paide Vesi. Kuna väga palju on viimase kahe aastakümnega olnud küsimus keskküttest ja selle olemasolust Peetris, siis ma muidugi ei pea absoluutselt õigeks neid ajutisi lahendusi (ja kas alati ka turvalisi?), mida korteriomanikud kütmiseks välja mõelnud. Aga ilmselgelt ei tahaks olla selles Avotermi kütan-ei-küta jamas ning need küttearved on ikkagi meeletud. Peetri korteritest veel nõndapalju, et lõpuks ometi on lõppenud see korteriomandite seadmise saaga ja ka viimane kortermaja notaris käinud (selle maja korraldus oli mul tehtud 2007.aastal...). Nüüd on siis veel jäänud Öötla maja, mis seisab ühe pärimise taga, ja Müüsleri korrusmaja, mis seisab samuti pärimise taga. Oleme olnud ka ühe ja teise hoone või korteri pärijaks, kuid seadus näeb ette, et oluline on see omavalitsus, kus isik suri, mitte see omavalitsus, kus asus tema vara. Nii ongi olukordi, kus meie vallas peaks pärijaks olema nt Türi vald.... Ja  Peetri korteritega veel nõndapalju, et ülejärgmisel esmaspäeval on Välja 10 majakoosolek. Oleme tõstnud maja haldamistasusid 1kroonilt ruutmeetrilt 10 eurosendile ruutmeetrilt ning oleks ikkagi tahtmine, et korteriomanikud ise moodustaksid ühistu või valiksid enda seast valitseja. 

Kui ma juttu alustasin õhinapõhisusest, siis oleks paras sellega ka lõpetada. Minu vanematekoduvallas Kaius on aastaid vabariigi aastapäeva eel välja antud Kaiu valla elutööpreemiat ning Aasta Tegija Tiitlit. Ma võin vist peaaegu kindlalt öelda, et olen absoluutselt ainus, kes kõikidel neil kordadel on nendele kahele preemiale oma kandidaadid esitanud. Ja vahel on mul täppi ka läinud! Kahjuks jäid elutööpreemia tiitlist ilma koduloouurija Helju Linder (kes raamatus "Kaiu talud ja saunad" kirjutas minu raamatusse pühenduseks, et raamat on tema kodumaja ehitaja lapselapselapsele) ning minu vanaonu Erich Pranno, kelle loodud elulõng Kaiu ilutseb paljudes aedades üle maailma. Nemad vaatavad nüüd elu pilvepiirilt. Aga minu esitatutest on elutöö preemia saanud eesti keele õpetaja Aino Vürts (meie kauni emakeelega ma seda sissekannet ka ju alustasin) ja Kaiu kooli õpetaja ja Kuimetsa kooli juht Elju Praats. Aasta Tegijaks on minu esitatust varem saanud Harry Parker, noormees, kes esindas Eestit edukalt rahvusvahelisel loodusteaduste olümpiaadil. Tänavu esitasin Aasta Tegija kandidaadiks Meelis Luksi ning selle tiitli Meelis ka sai! Ilmselt on ka need, kes Kaiu elust miskit ei tea, vähemasti Meelisest kuulnud või tema tegemistest televiisorist näinud. Elu on elamiseks, mitte virisemiseks, ütleb Meelis siiralt! Nüüd on tal Muusikamoosi raadios ka oma saade. Vähemasti eilseni ei teadnud ma muusikamoosist midagi, aga täna avastasin, et selle raadioga on seotud ka Andrus Kopliste, sest tema galeriid on sellel lehel üleval. Nii et maailm on ikkagi väike. Ja eelmisel nädalal oli uudis ka selle kohta, et naabervallad Kaiu ja Väätsa saavad veel lähedastemateks - tekib uus sünergia, sest Trigon, mis on olnud Kaiu  suurima põllumajandusettevõtte Kaiu LT omanikuks juba äkki 6 aastat, ostab arvatavasti ära ka Väätsa Agro.

Me ei saa kunagi hästi elada, aga paremini küll. Nii et proovime koos :)